14.05.2019 12:35
Kaupan alan trendit
Verkkokauppa muuttaa kuluttajien käyttäytymistä, kun yhä useampi tekee ostopäätöksen verkossa. Asiakkaat kuitenkin arvostavat henkilökohtaista palvelua, joten digitalisaatio ei tule kokonaan valtaamaan kaupan alaa.
Tilanne on valoisampi kuin pari vuotta sitten. Koska elämme satakuntalaisten arjesta ja juhlasta, meillä menee hyvin, kun asiakkailla menee hyvin. Verkosto on kunnossa, ja ylläpitämisen lisäksi mietimme uudishankkeita pitkän tauon jälkeen.
MITÄ KETJULLENNE KUULUU SATAKUNNASSA?
Kevät on meille perinteisesti vilkasta kaupankäynnin aikaa, ja olemme huomanneet, että kuluttajat ovat liikkeellä. Porissa on tällä hetkellä käynnissä remontteja ja korjaus-rakentamista, vaikka uudisrakentamisen puolella on hiljaisempaa.
Pysyvänä trendinä on se, että kauppa on saavutettavissa. Sen tulee tarjota arkeen apua ja lisäksi elämyksiä. Päivittäistavara-kaupassa lähiruuan merkitys on kasvanut jo jonkin aikaa ja kuluttajat arvostavat selvästi oman maakunnan tuotteita.
MITKÄ OVAT TÄMÄN PÄIVÄN TRENDIT KAUPAN ALALLA?
Pihalla viihtymisen trendi jatkuu tänä vuonna. Ihmiset panostavat omaan pihaan kesämökin sijaan. Pihalle rakennetaan terasseja ja istutuksia. Uskon, että tänä kesänä ulkoporealtaat ja lämmitettävät paljut nostavat yhä suosiotaan.
Verkkokaupan tuotevalinnat ja tilaus tehdään verkossa, mutta tilaus useimmiten noudetaan. Verkkokaupan osuus kasvaa, mutta ihmiset arvostavat yhä henkilökohtaista palvelua. Verkkokaupan ja kivijalan symbioosista löytyy toimiva ratkaisu.
MILTÄ VERKKOKAUPAN TULEVAISUUS NÄYTTÄÄ?
K-rauta.fi:n kävijämäärät kasvavat, ja ostotapahtumia siirtyy verkkoon. Vaikka ostokset noudetaan yhä kivijalasta, kotiinkuljetukset lisääntyvät. Verkosta haetaan tietoa tuotteista, mutta kivijalassa saadaan myös myyjän osaaminen käyttöön.
Arvostan sitä, miten Kesko pystyy toimimaan pohjoiseuroop-palaisena pörssiyhtiönä. Pienemmässä mittakaavassa arvostan yrittäjävetoisia yksiköitä, joissa on hyvä työilmapiiri. Kesko on myös saneerannut toisen ketjun lähimyymälät fiksusti.
MITÄ ARVOSTAT KILPAILIJASSA?
Arvostan sitä, miten asiakkaat saadaan sitoutettua asiakasomistajuuden avulla. Lisäksi kilpailijan bonus-järjestelmä on onnistunut. Tulevaisuudessa verkkokaupoissa tehtävä hintavertailu tekee sen, että bonuksen pitää näkyä myös ostohinnoissa.