Lifestyle: Junnulajista tuli ura

Golfin harrastajia on Suomessa yli 150 000. Jäsenmäärä Suomen Golfliiton seuroissa on kasvanut merkittävästi kahtena viime vuonna. Erityisesti alle 30-vuotiaiden osuus on noussut.

Golfliiton kyselyn mukaan uusia jäseniä innostaa golfin pariin erityisesti perheen tai ystävän suosittelu. Samoin kävi 33 vuotta sitten WiseNetworkin toimialajohtaja Mika Niemiselle, kun hän ala-aste-ikäisenä aloitti kaverinsa suosituksesta golfin pelaamisen. Muutamaa vuotta myöhemmin Nieminen sai kesätöitä saman kentän hoitajana ja vuosien mittaan hän työskenteli kentän toimistolla ja apuopettajana. Nieminen opiskeli Vierumäellä golf‑opettajaksi ja oli tuttu näky Kalafornian lisäksi Yyterin, Kankaanpään ja Nakkilan kenttien opettajana.

Mika Nieminen

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​– Pelasin junnuna kilpagolfia noin 10 vuotta. Nykyään pelaamiseni on työhön liittyvää. Vapaa-ajallani harrastuksiini kuuluvat crossfit, kuntosali, maastopyöräily ja hiihto. Olen aina ollut intohimoinen hikiliikkuja eli perusperiaate on, että joka päivä pitää jotenkin liikkua.

Golf muuttunut kansanlajiksi

Hyvigolfin 15-vuotisen toimitusjohtajakautensa aikana ja useiden golfalan luottamustehtävien hoitajana Nieminen on nähnyt lajin kehityksen pienemmän porukan harrastuksesta kansanlajiksi. Golfia voi harrastaa matalalla kynnyksellä, ja valinnanvaraa on paljon.

Lajin digipalveluissa on tapahtunut iso muutos. Vielä viisi vuotta sitten laajalti käytössä olleet paperiset tuloskortit ovat vaihtuneet mobiilisovelluksiin. Pandemia-aika vauhditti golfkenttien digiloikkaa. Kun toimistot oli pidettävä kiinni, kaikki aiemmin manuaalisesti tehdyt asiat hoidettiin diginä.

Digipalvelut sitouttavat harrastajia

Golfin lisäksi muutkin ulkoharrastukset ovat pandemia-aikana kasvattaneet suosiotaan. Miten uudet harrastajat saadaan pysymään lajin parissa? Nieminen uskoo, että asiakkaiden tunteminen ja palveluiden kehittäminen heidän toimintansa perusteella nousee entistä suurempaan rooliin.

– Uudet golfarit ovat digiajan golfareita. On tärkeää tunnistaa, miten asiakkaat käyttäytyvät ja mitä he haluavat. Digiratkaisujen avulla voidaan tehdä kohdennettua viestintää ja markkinointia. Se, että tarjotaan asiakkaille juuri heille sopivia palveluita tai kerrotaan heitä kiinnostavista asioista, osoittaa, että juuri heihin halutaan panostaa.

Golfin suosio kasvanut myös Satakunnassa

Golf sopii koko elämän mittaiseksi harrastukseksi. Laji on myös mitä parhainta terveyttä edistävää liikuntaa.

Kesäaamut parasta golfausaikaa

”Golf on hyvää terveysliikuntaa ja loistavaa vastapainoa hektiselle työelämälle. Laji tarjoaa kilpailuhenkisille haastetta, mutta sopii myös ajanvietteeksi ja perheiden yhteiseksi harrastukseksi. Jos et ole vielä kokeillut golfia, tee se tänä kesänä! Esimerkiksi Porin Kalafornian Par3-kenttä on avoin kaikille. Kokeneemmille pelaajille suosittelen kierroksia aikaisin aamulla. Kesäaamujen heräävä luonto linnunlauluineen on upea kokemus.”

​​​​​​​Ville Tuovinen,
toiminnanjohtaja,
Porin Golfkerho ry
​​​​​​​Lajin parissa yli 30 vuotta

Ystävät ja yhteisö lajin
suola

”Olen saanut golfin parista hyviä ystäviä ja päässyt ulkoilemaan upeissa maisemissa. Yrittäjälle golf on mainio tapa rentoutua ja myös verkostoitua. Lajista kiinnostu-neiden kannattaa lähteä mukaan, vaikkei varusteita tai peliporukkaa vielä olisikaan. Kentältä saa kavereita ja vuokramailoja, ja aloittelijoille on omia tapahtumia. Itselle sopivien mailojen lisäksi hyvät golfkengät ovat tärkeät. Askeleita kertyy kentällä paljon.”

Susanne Tuunanen,
toimitusjohtaja,
Ilmari Mäkinen Oy
​​​​​​​Porin Golfkerhon jäsen yli 20 vuotta

kuva Henri Uusitalo

Suomesta löytyy upeita
kenttiä

”Lajin suosion kasvu näkyy myös Yyterissä, jossa tehtiin vuonna 2020 kaikkien aikojen kierrosennätys monien muiden golfkenttien tapaan. Eniten kenttien varaustilanteisiin vaikuttavat sateet. Helteellä pelataan enemmän aikaisin aamulla tai iltasella. Jos haluaa nauttia rauhallisemmasta kentästä, suosittelen pelaamista valoisina kesäiltoina. Oman kotikentän lisäksi kannustan matkailemaan laajemminkin harrastuksen parissa.”

Markus Björlin,
toimitusjohtaja,
Yyteri Golf Links Oy
​​​​​​​Lajin parissa yli 20 vuotta

Golfissa yhdistyvät liikunta, luonto ja sosiaalisuus. Pelata voi omaksi iloksi tai tavoitteellisesti, yksin tai yhdessä.

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2022 artikkeli