Johtamisosaamiselle on kysyntää

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2022 pääkirjoitus

Jatkuvaan säätämiseen väsyy. Jos koko organisaatio väsyy, niin silloin ovat asiat jo huonommin. Kokeneiden johtajien kullanarvoinen taito on viedä laiva vankkumatta satamaa kohti myrskyjenkin keskellä.

Korona-aikana on ollut liikkeellä kovin paljon ylimääräistä kohinaa, johon on pakko reagoida. Tärkeä johtamisen taito on silti kiinnittää kaikkien huomio siihen, mihin ollaan menossa ennemmin kuin unohtua yhdessä kauhistelemaan ympärillä vellovia aaltoja. Tämä kysyy kokemusta ja kykyä nähdä nykyhetken ohi. Kun on jo aiemminkin tottunut suunnistamaan sumussa, on syntynyt vahva luottamus selviämiseen ja pystyy luomaan ympärilleen rauhaa tehdä oikeita asioita. Monen johtajan kokemus alkuvuodesta ja parista edellisestä on se, että tärkeintä on mennä eteenpäin. Nenät samaan suuntaan ja menoksi.

Johtamisosaamiselle on kysyntää. Tämän lehden teemana on osaaminen. Usein se kapenee ajatukseksi koulutuksesta ja substanssiosaamisesta. Näiden merkitystä ei voi tietenkään mitenkään väheksyä, varsinkin kun muutoksia tapahtuu sellaisella vauhdilla, että pitää olla aina askel edellä. On silti todettu, että vain 10 prosenttia osaamisesta tulee ulkopuolisen koulutuksen kautta. Leijonanosa, 70 prosenttia, syntyy työtehtävien kautta, kokemuksesta ja sisältää myös hiljaista tietoa. Kokeneet johtajat ja esihenkilöt ovat ammattilaisia muutosten ja epävarmuuden kanssa selviämisessä ja tämä osaaminen erottaa jyvät akanoista.

kuva Johanna Sjövall

Johtajuus kysyy kokemusta ja kykyä nähdä nykyhetken ohi sinne, minne ollaan menossa.

​​​​​​​Loput 20 prosenttia
osaamisesta saadaan verkostojen kautta. On hyvä oleilla itseään viisaampien seurassa, sanoo vanha totuus. Myös kollegat eri aloilta antavat oivalluksia. Kun pääsee mukaan verkostoon, joka tutkii uutta tai vaihtaa kokemuksia, mukaan tarttuu osaamista. Myös kauppakamari on johtajien verkosto, jossa tavataan ja otetaan tuntumaa yhteiseen tulevaisuuteen.

Nyt katsotaan jo horisonttiin, pidetään kurssi ja keskitytään oleelliseen. Yhä useammissa keskusteluissa nousee esiin vastuullisuus. Tämäkin teema tarvitsee johtamista.

Minna Nore
toimitusjohtaja