Johtaja ei ole koskaan valmis

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2024 artikkeli I JOHTAMISFILOSOFIA

Aito Säästöpankin paikallisjohtajana kesäkuussa aloittanut Maria Jokinen työskentelee kolmen eri konttorin johdossa. Teknologian ansiosta työ paikkakuntarajojen yli on sujuvaa.

Maria Jokisen uran varrelle on mahtunut monenlaisia johtamistehtäviä useilla eri toimialoilla. Työ Aito Säästöpankin paikallisjohtajana on hänelle paluu pankkimaailmaan: uran alkupuolella hän työskenteli rahoitusjohtajana ruotsalaisyrityksessä.

Jokinen toteaa saaneensa jo nuorena paljon: vastuulliset tehtävät ja esihenkilöpestit ovat seuranneet toisiaan. Johdettavana on ollut niin asiantuntijoita kuin suorittavaa työtä tekeviä. Vahvuudekseen johtajana Jokinen mainitsee vuorovaikutustaidot.

– Arvostan avointa ja rehellistä vuorovaikutusta, ja välittömyyttä siinä. Haluan myös omalla toiminnallani parantaa oman tiimini keskinäistä vuorovaikutusta. Toisaalta olen myös vaativa ja haluan kannustaa ihmisiä tekemään parhaansa, Jokinen kuvailee.

Johtajan tärkeimpiä piirteitä on Jokisen mielestä kyky ja halu kehittää itseään.

– On vaarallista sanoa, että olisi jo nähnyt kaiken, sillä johtajana ei ole koskaan valmis. Lisäksi johtajalla tulee olla valmius mukauttaa omia johtamistapojaan ja -strategioitaan toimintaympäristön muuttuessa.

Maria Jokinen,
​​​​​​​Aito Säästöpankin paikallisjohtaja

Kuva: Veera Korhonen


Maria Jokinen

Koulutus
Kauppatieteiden kandidaatti (KTK), pro gradu -tutkielma työn alla Tampereen yliopistossa.

Johtamisessa tärkeintä
Luottamus. Se on ensiarvoista.

Merkittävin askel uralla
Aina se hetki, kun eteen tulee jotain uutta. Tällä hetkellä merkittävimmältä tuntuu työ Aito Säästöpankilla. Merkittävin oivallus uralla on ollut se, että tämä on jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä.

Motto
Yhdessä mennään ja porukalla tehdään.


Digitaaliset palvelut ovat arkipäivää
Digitalisaatio on ollut finanssialan arkipäivää jo pitkään. Sen ansiosta kallisarvoista aikaa säästyy kohtaamisiin asiakkaiden kanssa. Pankin asiakkaille näkyvimpiä digitalisaation muotoja ovat sähköiset palvelut, kuten mobiilipankit, verkkoneuvottelut ja digitaalinen allekirjoittaminen.

– Nettisivujen chat-bottikin alkaa olla jo melko perinteinen työkalu, Jokinen naurahtaa.

Digitaalisia palveluita myös kehitetään koko ajan. Keskeinen kysymys on, miten teknologiaa voidaan hyödyntää niin, että asiakkaille voitaisiin tarjota entistä parempia palveluita. Panostukset digitalisaatioon ja teknologioiden käyttöön ovat keskeisessä roolissa myös osaamisen kehittämisen ja osaavan työvoiman saatavuuden näkökulmasta.

– Pankin intressinä on edistää alueen elinvoimaa. Meille tärkeää on, että asuntokauppa käy ja alueelle saadaan uusia yrityksiä, joilla on kestävää talouskasvua, Jokinen huomauttaa.

Myös johtaminen muuttuu digitalisaation myötä.

– Aiemmin ei ollut sellaista mahdollisuutta etäyhteyksiin, kuin nyt on. Kun johdettavana on kolme konttoria eri puolilla Satakuntaa, on tärkeää olla tavoitettavissa kaikille joka päivä. Teknologian ansiosta se on mahdollista, Jokinen summaa.