Jazz on yhteistyötä

Pori Jazzin hallituksen puheenjohtaja Jari Perkiömäki on porilaislähtöinen muusikko, jonka jazz hurmasi jo teini-iässä.

Musiikki on Jari Perkiömäelle sekä harrastus että työ. Hän on opettanut Sibelius-Akatemiassa 1990-luvulta asti ja toiminut akateemisissa johtamistehtävissä rehtorina sekä jazzmusiikinosaston johtajana.

– Kun teininä aloin opiskella musiikkia ja soittaa jazzia, se oli elämäni paras päätös. Se on johtanut moneen mielenkiintoisen asiaan elämässä, Perkiömäki toteaa.

Olosuhteet olivat otolliset ruokkimaan jazzinnostusta, kun Porissa pääsi jo nuorena näkemään jazzin suuria nimiä. Vuosien varrella Perkiömäki onkin ollut monin tavoin tekemisissä Pori Jazzin kanssa. Nyt hän toimii hallituksen puheenjohtajana ja johtaa festivaalin taiteellista neuvottelukuntaa.

Jari Perkiömäki, Pori Jazzin hallituksen puheenjohtaja.
​​​​​​​Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

"Sisimmiltäni olen saksofonisti ja muusikko, mutta jazz on poikinut myös kiinnostavia johtamistehtäviä, joissa olen toiminut jo parikymmentä vuotta."

Luova tapahtuma

Musiikista jazz on aina kolahtanut eniten. Sen elämyksellisyys ja kokemuksellisuus ovat pitäneet Perkiömäen otteessaan. Hän on kasvanut jazzmusiikkiin kiinni. Jazzissa häntä kiehtovat sen monitahoinen rytmiikka ja improvisaatio, sillä jazzia ei ole sävelletty samanlaisena toistettavaksi.

– Se ilmentää perussykettä, jota on kuullut kohdusta asti. Toisaalta jazz on aina luova tapahtuma, jossa ei etukäteen tiedä, miten soitetaan, Perkiömäki kuvailee.

Yhdessä kokemista

Perkiömäelle jazzmusiikki on aina sosiaalinen tapahtuma, olipa sitä kuuntelemassa tai esittämässä.

– Soittamista ja yhdessä kokemista kaipaa jatkuvasti. Toki johtaessa ja luennoidessakin pääsee esiintymään. Se on aina jännittävää ja haasteellista mutta palkitsevaa, hän summaa.

Perkiömäki pitää bändinsä kanssa myös luentokeikkoja yhteistyön rakentamisesta. Yrityksille suunnatuilla luennoilla osoitetaan, miten jazzia voi soveltaa moneen.

– Tiimissä kuten bändissäkin on kuunneltava toisia ja annettava mahdollisuus ideoida. Näytämme miten saumattomasti yhteistyö voi pelata, Perkiömäki kertoo.

Hänen mielestään musiikkia ei voi olla elämässä liikaa, mutta aina ei ole oikea hetki. – Musiikki kiinnittää aina huomion. Joogan rentoutushetkeen irlantilainen poppi ei sovi, hän naurahtaa.

Kesällä saa aistia festivaalitunnelmaa​​​​​​​

Kirjurinluodon ainutlaatuinen festivaalialue kutsuu nauttimaan musiikista ja tunnelmasta – yksin tai yhdessä.

Festivaali – varma kesän merkki

Pori Jazzin toiminnanjohtaja Kristian Vainion mieli virittäytyy festivaalikesään, kun ympärillä alkaa näkyä rakentuva festivaali. Tänä kesänä jazztunnelmaan pääsee Kirjurinluodon lisäksi Porin keskustassa.

– Festivaali tuo musiikkielämyksiä myös keskustaan ja ravintoloihin, jossa yritykset virittävät kokeneesti palvelunsa tarvittaviin mittasuhteisiin, Vainio kiittelee.

Kesän vakiomenoihin kuuluvat Pori Jazzin lisäksi Porispere ja Kirvatsin Jytä.

– Monipuolinen musiikkikattaus kutsuu milloin milläkin kaveriporukalla, mutta aina mennään, Vainio sanoo.

Musapuritaani keskittyy musiikkiin

Tapahtuma- ja ravintolayrittäjä Harri Vilkuna kuuntelee jo työnsä puolesta musiikkia hyvin laajasti. Tilaisuuden tullen hän suuntaa festareille mielellään yksin.

– Olen tällainen musapuritaani ja haluan keskittyä musiikkiin. En ole sellainen festivaalikävijä, että leiriydytään johonkin ja katsotaan olan yli konserttia, Vilkuna naurahtaa.

Esiintyjien joukosta Vilkuna haarukoi uusia kiinnostavia nimiä.

– Hakeudun vaihtoehtoisen musiikin ääreen, saan siitä enemmän irti kuin geneerisemmästä musiikista.

Vaihtoehtomusiikista maailman tähtiin

Kesän musiikkiesiintyjistä Harri Vilkuna haluaa nostaa tärpiksi yhden tämänhetkisen Suomi-indien kärkinimistä.

– Minun tämän vuoden kuunnelluin artisti on Arppa. Olen nähnyt Arpan nyt muutaman kerran livenä ja suosittelen lämpimästi.

Kristian Vainio ei aio jättää ainoatakaan kesän päänimeä väliin. Hän kannustaa käymään kuuntelemassa myös ennalta tuntemattomia artisteja.

– Uskon, että kesällä Robbie Williams, Tom Jones ja Sam Smith täyttävät festivaalivierailla koko Kirjurinluodon ja Porin keskustan.

Musiikki on oiva harrastus. Tutkimusten mukaan musiikki stimuloi aivoja ja vaikuttaa niin hyvinvointiin, mielialaan kuin muistiinkin.
(Lähde: aivoliitto.fi)

Satakunnan kauppakamarilehden 2/2023 artikkeli