Isossa kuvassa katse on pitkällä

Satakunnan kauppakamarin tuoreen puheenjohtajan mukaan kehittymisessä tärkeintä on, että tehdään yhdessä asiat näkyväksi ja valitaan ne, jotka vaativat huomiota. Pidetään katse tulevaisuudessa ja ajatellaan isosti.

kuvat Veera Korhonen

Puheenjohtaja Harri Tuomi näkee Satakunnassa paljon positiivisia asioita. Hän on ollut lähes kymmenen vuotta mukana kauppakamarin toiminnassa, joten toiminta oli tuttua ennen puheenjohtajuutta. Siviiliammatissaan Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtajana työ on hektistä ja työntäyteistä.

– Kauppakamari on näköalapaikka, jossa voi yhdessä kollegoiden ja verkostojen kanssa avartaa ajattelua sekä näkemyksiä ja olla vaikuttamassa yrityselämää koskeviin isoihin kysymyksiin. Koen, että puheenjohtajuus tarjoaa vaikuttamistyön lisäksi mielenkiintoisia mahdollisuuksia toimintaympäristön ja itsensä kehittämiseen – aikaa löytyy asioihin, jotka ovat merkityksellisiä, Tuomi toteaa.

Parhaat tulevat parhaan luokse

Tuomi näkee Satakunnassa paljon hyvää. Satakunta on huomattavasti mainettaan parempi.

– Täällä palvelut löytyvät läheltä. Kulttuurin ja taiteen saralla on hurjasti tarjontaa. On kansainvälisestikin merkittäviä tapahtumia. Kaupunki ja maaseutu ovat lähellä toisiaan, ja luonto on monimuotoinen.

Satakunnassa on hienoja yrityksiä, paljon vientiä ja monipuoliset koulutusmahdollisuudet – kaikki edellytykset hyvään elämään. Isoja asioita ihmisen kannalta, puheenjohtaja pohjustaa.

Alueen menestyminen kysyy yhteistyötä. Se on eri toimijoiden saumatonta yhdessä tekemistä, jotta saadaan lisää työpaikkoja, positiivista muuttoliikennettä, osaavaa henkilöstöä ja kasvua sekä kehitystä.

– Teollisuuden investoinnit, kuten esimerkiksi akkuklusteri Kokemäellä ja Harjavallassa vahvistavat uskoa tulevaisuuteen. Myös robotiikan ja tekoälyn aloilta voidaan odottaa kasvutarinoita. Kiertotaloudessa meillä on mahdollisuus olla maailman huippuluokkaa, kuten vastuullisuudessa kokonaisuudessaan niin yrityksissä kuin julkisella sektorilla.

Innostetaan toinen toisiamme ja synnytetään oivalluksia.

​​​​​​​Yhteistyö lisää kyvykkyyttä

Tuomi kiittää toimitusjohtaja Minna Noren johdossa aikaan saatuja uudistuksia kauppakamarin toiminnassa.
– Valiokuntien ja hallituksen työ on kirkastunut hurjasti. Valiokunnat tuovat vaikuttamiseen oikeanlaista näkemystä teemakohtaisesti sekä paikallisesti. Valiokunnista ja verkostoista nousee konkreettisia asioita ja esimerkkejä arjen onnistumisista, haasteista sekä tarpeista, Tuomi sanoo.

Harri Tuomi

Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja vuodesta 2011 lähtien. Tehnyt yli 30 vuoden uran S-ryhmässä.

Koulutus
Kauppatieteiden maisteri

Perhe
Aviovaimo, kaksi täysi-ikäistä tytärtä, koira ja kolme kissaa

Harrastukset
Leppoisa lenkkeily vaimon ja koiran kanssa sekä kaveriporukalla pallopelejä, kuten sulkapalloa ja padelia. Kotona kaikenlainen nikkarointi ja remontointi.

Korona-aikana valiokuntien työ tiivistyi. Yhdessä jaettiin näkemyksiä markkinoiden isosta kuvasta ja häiriöistä. Näin saatiin ajantasaista tietoa jäsenille ja tärkeille sidosryhmille.

– Etenkin poikkeustilanteessa vertaistuki ja ajatusten esille nostaminen on koettu tärkeäksi, kun asiat muuttuvat ja pitää lisätä muutoskyvykkyyttä.

Tuomen mielestä innostavinta kauppakamarissa on juuri se, että käydään avointa ja luottamuksellista dialogia eri ryhmissä.

– Olemme rehellisesti läsnä omana itsenämme ja vältämme siiloutumista sekä omiin nurkkiin jäämistä. Innostamme toinen toisiamme ja synnytämme oivalluksia.

Johtamisen teema on läsnä kaikessa toiminnassa.

– Johtaminen vaatii jatkuvassa murroksessa ajan hengessä elämistä, oppimista ja poisoppimista. Yhdessä tekeminen, ihmisyys ja inhimillisyys ovat tärkeitä. Ihmiset tekevät asiat niin työssä kuin kamaritoiminnassa. Asiat ja prosessit hoituvat konkreettisiksi teoiksi ja itse kukin oppii päivittäin paremmaksi johtajaksi.

Osaavan henkilöstön saatavuuden ja koulutuksen kehittämisen pitää olla maakunnassa kärkiteemoina.

– Toisen asteen ja korkeakoulujen rooli kasvaa. Oppilaitosten kautta voimme vauhdittaa kansainvälistä yhteistyötä sekä kansainvälistymistä entisestään. Houkutella osaajia Satakuntaan globaalisti.

TKI-toimintaan oppilaitosten kanssa pitää satsata. Yhteistyöstä syntyy uusia näkökulmia, vuorovaikutusta ja avautuu mahdollisuus rekrytoinneille sekä uramahdollisuuksille maakunnassa.

– Mahdollisuuksia on paljon, kun yhdessä teemme ne todeksi.

Jatkuva vuoropuhelu yritysjohtajien ja akateemisen maailman kanssa on välttämätöntä, toteavat Harri Tuomi ja Minna Nore.

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2022 artikkeli