Isolla rekalla kohti ilmastotavoitteita

Logistiikka- ja kuljetusala on vahvalla pohjalla. Kautta aikojen tavaraa on pitänyt kuljettaa paikasta A paikkaan B ja tilanne säilyy jatkossakin. Kalevi Huhtalan mielestä kuljetusalalla kilpailukykyä on mahdollista kasvattaa valinnoilla, jotka vievät muun muassa ilmastotavoitteita eteenpäin.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala on toiminut vuodesta 1982 ja on yksi Suomen tunnetuimmista toimijoista alalla. Toimintaympäristö on haasteellinen, sillä lainsäädäntöä on paljon. Edelläkävijyys saavutetaan rohkeilla valinnoilla ja uudella kalustolla.
– Olemme yrityksessämme tehneet paljon päätöksiä, jotka tukevat ympäristötavoitteita. Muuhun Eurooppaan verrattuna olemme selkeästi edelläkävijöitä esimerkiksi kaluston osalta, toteaa Kalevi Huhtala.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala kuljettaa UPM:n haketta enimmillään 100 tonnia painavalla HCT-rekalla Porin ja Rauman välillä.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala kuljettaa UPM:n haketta enimmillään 100 tonnia painavalla HCT-rekalla Porin ja Rauman välillä.

HCT-AJONEUVOILLA YMPÄRISTÖVAIKUTUKSIA

Kuljetusliike Kalevi Huhtala panostaa nykyaikaisiin ajoneuvoihin ja päivittääkin niitä ahkerasti.
– Olemme pyrkineet olemaan aina uusimmassa mahdollisessa kalustossa. Käytämme maksimikalustoa, joka sopii massatavaran kuljetukseen, kertoo Huhtala.
Huhtala hyödyntää kuljetuksissa HCT-ajoneuvoja. HCT on kansainvälisesti tunnettu termi sallittua pidemmille tai raskaammille yhdistelmärekoille, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport. Kuljetuskapasiteetin kasvaessa voidaan saada aikaan monia positiivisia vaikutuksia.
– Isompi ja tilavampi kalusto synnyttää vähemmän liikennettä ja saadaan kerralla isompia ja painavampia massoja liikkumaan. Suurempi kuljetuskapasiteetti vähentää päästöjä ja kustannuksia. Lisäksi jokainen rekka, joka on pois tien päältä, on askel kohti parempaa liikenneturvallisuutta. Mittojen kasvaessa voimme aidosti vaikuttaa ympäristöön ja liikenteeseen.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala on mukana HCT-kokeilussa, jossa 34-metrinen ja enimmillään 100 tonnia painava yhdistelmärekka kuljettaa UPM:n haketta Porin ja Rauman välillä. Tavallinen HCT-ajoneuvo on enimmillään 76 tonnia painava. Yrityksellä on yhteensä 15 HCT-ajoneuvoa.
– Iso kalusto saatetaan kokea haasteellisena, mutta hyödyt ovat kiistattomat. Näillä ratkaisuilla pysymme edelläkävijöinä ja voimme tehdä merkittäviä ympäristötekoja ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, toteaa Huhtala.
Kouluttautuneet ja kokeneet kuskit ovat avainasemassa kuljetusalalla. Kuljetusliike Kalevi Huhtala työllistää 160 henkilöä, joista noin puolet on satakuntalaisia.
– Hyvästä työvoimasta ei ole ollut pulaa. Hyvä kuljettaja on tunnollinen, tarkka, asiakasystävällinen ja ennen kaikkea täsmällinen. Liikenneturvallisuus on tärkeää ja kuljettajalla on siinä merkittävä panos.

Kalevi Huhtala uskoo, että rohkeilla valinnoilla viedään ilmastotavoitteita eteenpäin.

Kalevi Huhtala uskoo, että rohkeilla valinnoilla viedään ilmastotavoitteita eteenpäin.


"Jokainen rekka, joka on pois tien päältä, on askel kohti parempaa liikenneturvallisuutta."

NYKYAIKAINEN KALUSTO TUO ETUJA MYÖS EUROOPASSA
Kuljetusliike Kalevi Huhtala kuljettaa Suomen lisäksi muun muassa Italiaan, Ranskaan, Saksaan ja Benelux-maihin. Euroopassa liikenne on erittäin vilkasta ja aiheuttaa siten omia vaatimuksia kalustolle ja kuljettajille. Matkat ovat kuitenkin huomattavasti sujuvampia ja nopeampia nykypäivänä. Nykyaikainen kalusto mahdollistaa pienemmät tiemaksut Euroopassa ja digitalisaation myötä paperityö on jäänyt pois.
Tulevaisuutta kuljetusalalla on vaikea arvioida, mutta Kuljetusliike Kalevi Huhtala näkee sen valoisana.
– Kasvumahdollisuuksia on vaikea sanoa, teollisuus on ollut jo pitkään ahtaassa välissä. Pyritään vahvistumaan ja olemaan kalustollisesti kehityksen kärjessä. Teemme kokeiluja uusiutuvilla polttoaineilla ja sähköautotkin ovat harkinnassa, mainitsee Huhtala.


LIIKKUMISEN UUSI TULEVAISUUS

YK:n arvion mukaan vuoteen 2050 mennessä 68 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupunkialueilla. Päästötavoitteet ajavat kaupunkeja tarkastelemaan liikkumista uusin silmin.
Liikkuminen palveluna eli MaaS (Mobility as a Service) auttaa kuluttajaa valitsemaan oman auton sijaan ketterän ratkaisun liikkumiseen. Joukkoliikenteen lisäksi kaupunkipyörät, taksit ja vuokra-autot tulevat avuksi matkan alku- ja loppuosuuksille.
Helsingissä päämajaa pitävä MaaS Global Oy vie konseptia eteenpäin 2017 perustetun Whim-liikkumissovelluksen avulla. Kansainvälistyminen on tapahtunut nopeasti ja yrityksessä työskentelee jo 150 henkeä 17 eri maasta.
– Suomessa on tehty MaaS ekosysteemin kanssa upeaa työtä, ennen kuin oli edes konkreettista palvelua. Suomi tunnetaan maailmalla MaaSin syntykotona. Tästä syystä meillä on vaikuttavia sijoittajia ympäri maailman, kertoo ekosysteemi- ja ympäristöjohtaja Krista Huhtala-Jenks MaaS Globalilta.
– Whim tunnetaan jo suhteellisen hyvin ja tavoitteenamme on, että se tunnetaan jonain päivänä yhtä vahvana kuin autobrändit.

MaaS Global Oy:n ekosysteemi- ja ympäristöjohtaja Krista Huhtala-Jenks. Kuva: MaaS Global.

MaaS Global Oy:n ekosysteemi- ja ympäristöjohtaja Krista Huhtala-Jenks. Kuva: MaaS Global.


Teksti Sonja Sjögren, kuvat Veera Korhonen

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2020 artikkeli.