Hyvinvointia lemmikeistä

KHT-tilintarkastaja Anne Hakalalle lemmikit ovat iso osa arkea. Yksi hänen kolmesta koirastansa jopa kulkee päivittäin mukana toimistolla.

Yhtiöiden talousasioiden parissa työskentelevän eläinharrastaja Anne Hakalan perheessä on aina ollut lemmikkejä. Hänen kotoaan löytyvät lapinporokoira Hilla sekä westiet Esko ja Aapo. Annen hevonen Milton puolestaan asustaa hänen tyttärensä kotitilalla Eurajoella.

– Lemmikit kuuluvat niin tiiviisti elämääni, että lähes kaikki vapaa-aika kuluu niiden kanssa. Minulle talo ilman koiraa on talo ilman sielua, tiivistää Hakala.

Kuva: Krista Kulmala

Lemmikeistä vastapainoa työhön
Hakala on aktiivinen harrastaja lemmikkiensä kanssa. Jo eläköityneen Miltonin kanssa hän harrasti pitkään kouluratsastusta. Koirien kanssa Hakala harrastaa päivittäisen ulkoilun lisäksi tottelevaisuuskoulutusta ja näyttelyjä.

– Yhdessä harrastaessa ihmisen ja eläimen välille syntyy luottamus sekä halu toimia yhdessä. Pääsemme yhteiseen kuplaan, jossa työasiat eivät pyöri päässä. Jos lemmikkejä ei olisi, olisivat stressitasoni varmasti korkeammalla.

Eläinpiireissä virkistävää on se, että siellä ei töillä tai titteleillä pröystäillä.

– Eläinpiireissä ei puhuta työasioista ja harvasta edes tietää, mitä he tekevät työkseen. Siellä jos jossain pääsee arkea hetkeksi pakoon.

Lemmiköityminen on aikamme trendiLemmikit toimivat Hakalalle fyysisen kunnon ylläpitäjinä sekä työn ja vapaa-ajan erottajina. Toisaalta koiran voi ottaa mukaan toimistolle työpäivän iloksi, minkä sallimiseen Hakala haluaisi yrityksiä kannustaa. Lemmikkien ansiosta Hakala myös liikkuu paljon, mikä edistää hyviä yöunia.

Oppia eläimiltä
Hakalalla on aina ollut sisäsyntyistä eläinrakkautta, ja hän on jo lapsesta asti kuulunut eläinsuojeluyhdistykseen. Hän uskoo, että ihmiset voivat oppia lemmikeiltä paljon.

– Lemmikeiltä oppii sydämen hyvyyttä; kukaan ei ole paha syntyjään ja se on hyvä muistaa kohdatessa toisia. Lisäksi lemmikit opettavat kärsivällisyyttä ja toisten tarpeiden huomioimista.

Lemmikin hankintaa harkitsevalle Hakala haluaa osoittaa kannustusta.

– Parhaimmillaan lemmikki voi opettaa pois kiireestä. Kiireisen on silti hyvä rakentaa itselleen verkosto, joka voi auttaa hoitamisessa. Hoitajan ei tarvitse olla edes lähipiiristä, sillä paikallisesti on tarjolla laadukkaita lemmikkipalveluita.

Lemmiköityminen on aikamme trendi

Koiranruokayrittäjä Tytti Takanen on nähnyt, miten lemmikkiala on kasvanut vuosikymmenten aikana miljardibisnekseksi. Erityisesti koirat ovat monille perheenjäseniä, joita inhimillistetään – jopa liikaa.

Tunteet pelissä

Siinä missä ennen oli työkoiria, on nyt perheenjäseniä. Monille lemmikki voi olla kotona ainoa, kenelle jutella. Lemmiköitymistä selittääkin vahvasti ihmisten tunteet. Lemmikkeihin liittyviä ostopäätöksiä tehdään tunteella, mikä on kiihdyttänyt lemmikkialan kasvamista. Lemmikille halutaan parasta, ja kuluttajien tarpeet ovat kasvaneet, minkä myötä markkinoilla on paljon erilaisia lemmikeille suunnattuja tuotteita ja palveluja aina kausivaatteista vesiterapiaan. Lemmikkien inhimillistäminen on yksi tekijä lemmiköitymisen trendin taustalla.

Kiinnostus hyvinvointiin

Ihmisten suhtautuminen lemmikkien hyvinvointiin on muuttunut paljon. Koirien tuoreruokaa valmistavassa NEUfrau Oy:ssä on huomattu, että kiinnostus koirien ruokavaliota kohtaan on kasvanut ja nykyään siitä ollaan hyvin tarkkoja.

– Koirien ruokinnasta on tullut jopa hifistelyä ja vaihtuvat trendit vaikuttavat myös lemmikkialaan. Ravinnosta koira saa perustan hyvään elämään, mutta se on vain yksi osa hyvinvointia. Niin koiran kasvatuksessa kuin ruokinnassa on hyvä muistaa, ettei sudesta jalostunutta koiraa saa erkaannuttaa liikaa luonnosta, muistuttaa Takanen.

Perusasioilla pärjää

Lemmiköitymisen ja koirien roolin muutoksen myötä voi helposti unohtua, että lopulta koira on eläin ja sen tulee saada toteuttaa luontoaan. Takanen linjaa, että perusasiat on hyvä hoitaa kuntoon ennen hienosäätöjä. Koira tarvitsee laadukasta ruokaa, monipuolista liikuntaa ja lajinomaisia aktiviteetteja. Koiran hyvinvoinnin tason näkee ennemmin omilla silmillä kuin Googlesta. Koiranomistajien kannattaa katsoa omaa lemmikkiään: kiiltääkö turkki, ovatko silmät kirkkaat ja onko koira sopivan painoinen. Kun perusasiat ovat kunnossa, koira voi hyvin.

Kuva: @marppakuvaa

​​​​​​​Ystävän sanaan luotetaan. Tytti Takanen on huomannut, että moni NEUfraun asiakas on löytänyt porilaisen koiranruuan pariin tuttavan suosittelemana.

Satakunnan kauppakamarilehden 3/2023 artikkeli