Hiehot matkalla Euroopassa

Mitä lehmä pakkaa mukaansa matkustaessaan Eurooppaan? Ainakin passin, kertoo Sveitsiin karjanäyttelyyn kolmen hiehon kanssa matkustanut Heikki Vanhatalo. ​​​​​​​

Idea matkasta syntyi lähes vuosi sitten. Sveitsissä vuosittain järjestettävä maatalousnäyttely on alansa suurimpia ja messujen karjanäyttely Euroopan kovatasoisin. Maatalousyhtymä Vanhatalon hiehot tekivät kisaan osallistuessaan historiaa, sillä ne olivat ensimmäiset suomalaiset osallistujat.

Matkan suunnittelu alkoi selvittämällä, mitä kaikkea eläinten kuljetuksessa pitäisi ottaa huomioon. Koska Sveitsi on EU-alueen ulkopuolella, tarvittiin eläimille ATA carnet -asiakirjat. ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, jolla voi viedä tulliyleissopimukseen liittyneisiin maihin väliaikaisesti esimerkiksi näyttelytavaroita. Asiakirja toimii siis näyttelytavaroiden – tässä tapauksessa lehmien – passina.

– Yllätyimme, miten tarkkana paperitöissä sai olla. Mukaan lähtevä kalusto oli kirjattava jokaista ruuvia myöten, Heikki Vanhatalo kuvailee.

ATA carnet -asiakirjan saa omalta kauppakamarilta. Vanhatalot ottivat ensin yhteyttä Keskuskauppakamariin, mistä heidät ohjattiin Satakunnan kauppakamarin puoleen.
– Saimme Satakunnan kauppakamarilta apua niin papereiden täyttämiseen kuin muuhunkin asioiden selvittelyyn. Aikataulu oli tiukka, mutta yhteistyö sujui todella hyvin, Vanhatalo sanoo.

Itse matka Sveitsiin oli menestys. Pitkä matka eläinten kanssa vaati paljon etukäteisvalmisteluja, ja esimerkiksi sopivan karanteenin löytyminen taukopaikaksi ei ollut itsestään selvää. Eläimet olivat kuitenkin koko matkan ajan tyytyväisiä. Tutut ihmiset ympärillä auttoivat pitämään hiehot rauhallisina.

– Karjanäyttely Sveitsissä oli hieno kokemus. Nuorin hiehoistamme sijoittui omassa sarjassaan hienosti kolmanneksi – sijoitus on todella hyvä, kun otetaan huomioon kisan kova taso, Vanhatalo kertoo ylpeänä.

Mukaan lähtevä kalusto oli kirjattava jokaista ruuvia myöten.