Haluaako Suomi olla energiamurroksen voittaja?

Jokainen kriisi on myös mahdollisuus. Koronakriisin alussa tuumailin, että viimeistään nyt meidän pitää tehdä oikeita asioita kustannustehokkaasti, jotta voimme pysäyttää ilmastonmuutoksen. Kun jatkoin pohdintaa, niin ymmärsin, että ilman vetyä emme onnistu tässä urakassa. Tämä johti PX2 Solutions -yrityksen perustamiseen, ja nyt Harjavallassa tehdään konkreettisesti vihreää siirtymää rakentamalla vihreän vedyn tuotantolaitosta.

Eroon fossiilisista

Jos päästötavoitteiden saavuttaminen on ollut pitkään puheissa, niin Ukrainan sota laukaisi viimeistään ymmärryksen, että fossiilisista polttoaineista pitää päästä eroon. Venäläinen öljy ja kaasu ovat olleet niin keskeinen osa eurooppalaista energiapolitikkaa, että nyt kärsimme pari vuotta rajusta muutoksesta. Tämäkin kriisi on mahdollisuus ja se on kiihdyttänyt vihreää siirtymää. Enää ei kysellä mitä päästöttömät tuotteet maksavat, vaan miten nopeasti uusia tuotteita saadaan markkinalle. Tahtotila ja tarve vihreälle siirtymälle on nyt vahvempi kuin koskaan.

Herkko Plit näkee maatuulivoiman Suomen kilpailuetuna energiamurroksessa. kuva Susanna Kekkonen

Tuulen ja vedyn avioliitto

Kun fossiilisista polttoaineista luovutaan, niin uusiutuvaa energiaa tulee tilalle. Suomessa meillä on merkittävä kilpailuetu: maatuulivoima. Lääniä piisaa ja sitä rakennetaan lisää merkittävästi, toisin kuin Keski-Euroopassa. Kun tuulisähköä tulee markkinoille paljon, meillä pitää olla keino varastoida sitä. Kun tuulee, niin on ylituotantoa ja hinnat ovat alhaisia, ja kun on tyyntä, ei ole tuotantoa ja hinnat pomppaavat ylös. Akkujen varastointiikapasiteetti on rajattu, joten vety on käytännössä ainoa vaihtoehto varastoida energiaa isot määrät ja siten saada tulevaisuuden sähköjärjestelmä pysymään edes jotenkin balanssissa.

Elinvoimainen Suomi

Pöytä on katettu kustannustehokkaalle vihreän vedyn tuotannolle halvan maatuulivoiman ja puhtaan veden avulla. Voimme hyvinkin tuottaa eurooppalaisesta vedystä tuntuvan osan. Komission tavoitteena on tuottaa 2030 10 megatonnia vetyä EU:ssa. Jos nappaamme tuosta 10 prosentin siivun, niin tuulivoiman ja vedyn osalta puhutaan 40–50 miljardin investoinneista. On arvioitu, että 100 miljoonan investointi vetytalouteen luo tuhat työpaikkaa. Vetytaloudella on erittäin keskeinen rooli tulevaisuuden Suomen elinvoimaisuuden rakentamisessa. Onneksi on joukko ihmisiä ja yrityksiä, jotka ovat tämän oivaltaneet. Ja kuten niin monesti aiemminkin, edelläkävijät tekevät tulevaisuuden. Uskallatko sinä olla meidän joukossa?

Herkko Plit
perustaja ja CEO