Brändi on osa urheilijan työtä

Viisinkertainen paralympiavoittaja Leo-Pekka Tähti perusti siskonsa Leena Tähden kanssa markkinointiyrityksen. Urheilijan arki on tasapainoilua harjoittelun ja yrittäjyyden välillä, mutta Tokion paralympialaisten lähestyessä fokus tulee olemaan ratakelauksessa.

Porilaissyntyinen Leo-Pekka Tähti on Suomen tunnetuimpia urheilijoita. Hän voitti ensimmäiset paralympiakultansa ratakelauksessa vuonna 2004, eikä voittoputkelle näy loppua. Talvet Tähti harjoittelee Espanjassa, mutta kesäksi hän palaa Poriin.

Tänä vuonna paluun syynä on muukin kuin Porin koti ja yhteistyökumppanit: Tähti on perustanut siskonsa Leena Tähden kanssa yrityksen. Ajatus yhdessä työskentelystä syntyi, kun Tähti alkoi pohtia elämää urheilu-uran jälkeen.

– Siskollani on vahva markkinointialan osaaminen ja minulla taas käytännön kokemus henkilöbrändäyksestä ja verkostomarkkinoinnista. Tähti Consulting yhdistää

Tähti Consulting tarjoaa asiakkailleen apua markkinointiin. Lisäksi sisarukset voivat luennoida vaikkapa itsensä johtamisesta.

kahden oman alansa huippuammattilaisen osaamisen ja vahvuudet, Tähti kuvailee.

Tarinat esiin
Sisarusten välinen yhteistyö on sujunut Tähden mukaan toistaiseksi hyvin. Asiakastapaamiset ja viikoittaiset yhteiset palaverit onnistuvat välimatkasta huolimatta Teamsin välityksellä.

– Nykyteknologian ansiosta sijainnilla ei ole yhtä suurta merkitystä kuin ennen. Se on minun kannaltani hyvä asia, sillä Suomen talvessa treenaaminen olisi vaikeaa.

Tähden oma henkilöbrändi on alusta asti ollut vahva, ja Tähti Consultingin kautta hän haluaa jakaa osaamistaan myös muille. Etenkin urheilijoille brändistä on tullut oleellinen osa työtä.

– Pelkät hyvät suoritukset eivät riitä. Ennen ajateltiin, että urheilija harjoittelee, lepää ja syö, mutta nyt mukaan pitäisi mahduttaa myös somepäivityksiä ja yhteistyökuvioita, Tähti kertoo.

Hyvän henkilöbrändin ytimessä ovat Tähden mukaan tarina ja persoonallisuus. Etenkin paraurheilijoilla olisi kerrottavanaan hienoja tarinoita, mutta kaikki eivät uskalla jakaa kokemuksiaan julkisesti, vaikka se voisi edistää uralla etenemistä.

Kohti Tokion kisoja
Huippu-urheilun ja yrittäjyyden yhdistäminen on toistaiseksi sujunut Tähden mukaan hyvin. Etenkin yhden treenin päivinä aikaa jää hyvin myös yrityksen töille ja yhteistyökumppanuuksien hoitamiseen. Tokion kisojen lähestyessä fokus kuitenkin muuttuu ja Tähti ottaa töistä henkisen tauon. Ennen paralympialaisia luvassa on myös pienempiä kisoja ympäri Eurooppaa.

Vaikka urheilu-uran jälkeisen työuran suunta alkaakin olla selvillä, Tähti tullaan näkemään vielä ensi vuoden maailmanmestaruuskisoissa.

– Saan jatkuvasti ympäriltäni signaalia, että vielä kannattaa jatkaa. Nautin treenaamisesta joten olen päättänyt luottaa tuohon signaaliin ainakin yhden kauden verran, Tähti sanoo.

Satakunnan kauppakamarilehden 2/21 artikkeli