Ammattina elämykset

Kun toimialan vetovoimaa halutaan piristää, on otettava uudenalaisia keinoja käyttöön. Tulevaisuuden ammattia suunnitteleville on saatava kontaktipintaa tekemiseen.

Asiantuntijoista koostunut tuomaristo hyödynsi aistejaan kisa-annosten arvioinnissa. Tuomaritarkkailijana taustalla Mika Tuhkanen.

Kuva: Anni Levonen

Teksti: Pia Hirvonen, Satakunnan kauppakamarilehden edustajana Taituri 2023 -kisassa

Ravintola-alalla järjestettiin leikkimielisen vakava kilpailupäivä Taituri 2023, jossa yhdistettiin alan koulutus, työelämä, media-ala ja tulevaisuuden alaa pohtivat. Viisihenkisiin joukkueisiin kuuluivat alan opiskelija ja opettaja, peruskoulun 8.-luokkalainen, media-alan edustaja ja ammattikokki. Joukkueet valmistivat valmiiksi annetuista raaka-aineista kokonaisen menun satakuntalaisella twistillä. Lopputuloksena oli paljon iloa, toinen toisilta oppimista, uusia taitoja ja makuelämyksiä.

– Halusimme tehdä jotain uutta, jolla nostetaan esiin ravintola-alan osaamista ja merkitystä. Alan ammattilaisten mielestä ala on aidosti huikea. Kuulen jatkuvasti sellaisia WAU-fiiliksiä kentältä. Työ on pienten ja isompien elämysten tuottamista asiakkaille, kertoo ravintola-alan pitkäaikainen yrittäjä Mika Tuhkanen.

Tietoa, taitoja ja kohtaamisia

Palvelualalla työtä tehdään pääsääntöisesti kontaktissa ihmisten kanssa. Ravintola-alalla tarvitaan monenlaisia taitoja.

– Pitää olla hurja määrä tietoa raaka-aineista, tekniikoista ja erilaisista valmistustavoista. Oli se sitten keittiön tai salin puolella. Lisäksi pitää olla ihmisistä kiinnostunut ja palveluhenkinen. Vaikka teknologia tuo paljon mahdollisuuksia, niin kohtaamisen merkitys ei katoa koskaan – persoonaton ravintolakokemus ei tuota muistijälkeä eikä elämystä. Se jää hajuttomaksi ja mauttomaksi. Hyvä ravintola- ja ruokakokemus muistetaan ja siitä halutaan kertoa muillekin.

Kun vetovoimaa halutaan piristää, on otettava uudenalaisia keinoja käyttöön.

Liian usein ilmatilan valtaavat negatiiviset ilmiöt ja keskustelut. Tältä ravintola-alakaan ei ole välttynyt poikkeusvuosien aikana.

– Rajoituksien tuomat haasteet ajoivat alan ammattilasia muihin töihin. Etenkin sesonkiaikoina alalla on vaikeuksia saada tekijöitä. Nyt pitää ehdottomasti nostaa alan vahvuudet ja mahdollisuudet esiin. Ravintola-ala antaa paljon vaihtoehtoja työuralle. Mistä vaan ja kuka vain voi ponnistaa oikeasti maailman parhaaksi. Ala ei ole ryppyotsaista hommaa. Ravintolassa on lupa innostua, myös työntekijän.

Työelämään oppimista ja toisin päin

Samaan aikaan taklataan työvoimapulaa, kun kotimaan matkailun ja laadukkaan vapaa-ajan arvostus nostavat päätään.

– Matkailu- ja ravintola-ala on kysytympää nyt kuin pitkään aikaan. Siksi on kovin sietämätöntä, että työvoimapula haastaa kehittämistavoitteita yrityksissä. Alalla on kuitenkin suuri merkitys myös alueiden vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Niissä lunastetaan tunnejälkiä alueen kokemuksesta, Tuhkanen huomauttaa.

Mahdollisuus toteuttaa itseäni

Ravintola-cateringalan opiskelija Iina-Maria Jytilä Sataedusta oli yksi Taituri 2023 osallistujista. Haaveena on löytää työ, jossa työyhteisö on rento, hauska ja ilmapiiriltään hyvä.

– Toivon tietenkin, että palkka on sellainen, että pärjää arjessa. Lisäksi toivon joustavuutta esimerkiksi työvuorosuunnitteluun. En epäile, etteivät nämä toteutuisi, sillä kaikki tähän mennessä tapaamani työkaverit ja kokemukset ovat olleet mahtavia.

”Uskon ravintola-alan tarjoavan mahdollisuuksia toteuttaa ihmisille jotain erityistä.”

Iina-Maria on pohtinut myös yrittäjyyttä, mutta työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen arveluttaa.

– Minusta tuntuu, ettei yrittäjillä ole kovin helppoa, kun pitää tehdä kaikkea. Uskon, että ala tarjoaa minulle joka tapauksessa mahdollisuuksia toteuttaa itseäni ja tuottaa ihmisille jotain uutta ja erityistä.

Osaaminen siirtyy yhdessä tekemällä. Iina-Maria sai arvokasta oppia Amarillon keittiömestari Katariina Keitaanpäältä.

Kuva: Anni Levonen

Satakunnan kauppakamarilehden 1/2023 artikkeli